Pole Instructor Training Pole Instructor Training Pole Instructor Training Pole Instructor Training
  • VOOR DOCENTEN
  • VOOR STUDIO’S
    • Inloggen
  • OVER ONS
    • Ons verhaal
    • Panel of Experts
    • Nieuws & blog
    • Contact
Pole Instructor Training Pole Instructor Training
  • VOOR DOCENTEN
  • VOOR STUDIO’S
    • Inloggen
  • OVER ONS
    • Ons verhaal
    • Panel of Experts
    • Nieuws & blog
    • Contact
feb 14

Leerling in een trainingsplateau? Met deze tips help jij ze eruit.

  • 14/02/2023
  • blog

Picture this: je leerling komt naar je toe, bozig en gefrustreerd, omdat er al een tijdje geen verbetering te zien is. Ze hebben het idee dat iedereen beter wordt, sterker, flexibeler, behalve zijzelf. Hoe zou jij, als paaldans docent, dit aanpakken?

Wanneer er geen of weinig vooruitgang wordt geboekt, terwijl je leerling wèl gewoon traint, noem je dit een trainingsplateau. Dit kan heel frustrerend zijn voor zowel de leerling als de instructeur. Maar waarom komen leerlingen vast te zitten in een trainingsplateau? En nog belangrijker: hoe help je ze eruit?

Waarom zit je in een plateau?

Natuurlijk stel je eerst vast of er ècht sprake is van een plateau. Soms is de progressie namelijk minder duidelijk, maar wel degelijk aanwezig. Met je spagaat 10 cm dichter bij de grond komen is vooruitgang, maar comfortabeler in je spagaat zitten is dat ook!

Lijngrafiek om in beeld te brengen dat vooruitgang groot en klein kan zijn.
Vooruitgang hoeft niet altijd met grote sprongen.

Er zijn een aantal redenen waarom een leerling vast kan komen te zitten in een trainingsplateau. Elke oorzaak heeft zijn eigen benadering nodig. Hieronder zetten we de 4 belangrijkste redenen op een rijtje. Plus natuurlijk oplossingen. Heb jij nog een creatieve toevoeging? Laat het ons zeker weten en inspireer je mede-docenten!

Reden: gebrek aan variatie

Een gebrek aan variatie in de training zorgt niet alleen voor verveling en demotivatie, maar ook tot een vertraagde voortgang. Het kan de vooruitgang zelfs helemaal stopzetten! Continue dezelfde bewegingen op dezelfde manier herhalen verhoogt ook nog eens de kans op een blessure.

Reden: geen nieuwe impuls

Het lichaam past zich altijd aan aan hetgeen je ervan vraagt. Oefen je altijd 8 push-ups, dan heeft je lichaam geen enkele drive om sterker te worden dan dat. Dat is namelijk zonde van de energie. En als je lichaam ergens geen zin heeft, dan is het wel zomaar energie verspillen.

Reden: onvoldoende hersteltijd

Paaldansen is natuurlijk super leuk en er is altijd weer wat nieuws om aan te werken. Voor je het weet staat je leerling 5 keer in de week in de studio, gezellig! En ook helemaal prima, zolang het lichaam af en toe ook rust krijgt om weer bij te komen. Overtraining is namelijk één van de oorzaken van het vastzitten in dat gevreesde trainingsplateau.

Reden: I’m flawless, absolutely flawless… of toch niet?

Als leerling is het soms moeilijk om zelf te zien, maar als je bij een specifieke move blijft hangen is een zwak punt in de techniek vaak de boosdoener. Zelfs een kleine verandering kan een groot effect hebben. Eén van de redenen waarom ons vak als paaldans docent zo mooi is, als je het ons vraagt <3

Want wij als docenten kunnen echt een verschil maken voor onze leerlingen!

Pole Instructor Power logo met oranje letters en bliksemschicht
Pole Instructor Power, baby

Hoe help je een leerling weer uit dit plateau?

Zorg voor variatie, dit kan op allerlei manieren en van groot tot klein. Een andere warming-up, andere conditioning oefeningen, andere muziek, een andere volgorde. Denk ook aan afwisseling van de verschillende soorten paaldans moves die er zijn. Is er een goede balans tussen ‘arm-heavy‘ en ‘leg-heavy‘? Heb je variatie in duwen, trekken, klemmen, strekken? Kracht en flexibiliteit? Trainen je leerlingen beide kanten evenveel?

Denk ook eens aan functioneel cross-trainen. Dit is namelijk heel goed voor de langere termijn van een paaldans training. Het verminderd blessures en kan je leerlingen uit een trainingsplateau helpen. Met functioneel cross-trainen bedoelen we bewegingen / trainingen die anders zijn dan je leerling gewend is, maar die wel aansluiten op het doel van je leerling.

Creëer overload. Hiermee wordt bedoeld dat je nèt iets meer van het lichaam gaat vragen als wat het gewend is. Doe je altijd 8 push-ups, train voortaan voor 9, dan 10, etc. Overload kun je bereiken door het aantal herhalingen te verhogen, maar bijvoorbeeld ook door gewicht toe te voegen, door een move langer vol te houden of door minder rusttijd tussen de oefeningen te nemen.

Soms zorgt het feit dat het lichaam even rust heeft gehad er al voor dat je leerling uit het trainingsplateau komt. Denk hierbij aan 1 of 2 dagen per week, plus een aantal dagen achter elkaar elke maand. De hoeveelheid is afhankelijk van wat je leerling gewend is, maar iedereen heeft regelmatig rust nodig voor herstel. ‘Rust’ is trouwens niet perse op de bank liggen en Netflix kijken 😉 Rustig bewegen, een stukje lopen, low impact yoga oefeningen, rondje zwemmen etc. zijn ook allemaal vormen van rust voor je lichaam.

Ten slotte is er natuurlijk nog jouw specifieke paaldans kennis als pole instructor! Met jouw kennis van de techniek, de bijbehorende anatomie en biomechanica kun jij de zwakke punten ontdekken en verbeteren. Met jouw feedback en tips kan je leerling zich blijven verbeteren.

Resultaat: een blije en gemotiveerde leerling!

Dat was ‘m weer! En wil je nou nog meer leren over trainingsprincipes zoals overload, of hoe je balans aanbrengt in je lessen, of hoe je constructieve feedback geeft aan je leerlingen? Bekijk dan eens onze uitgebreide Pole Instructor Foundations opleiding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Leave a reply Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ZOEKEN

CATEGORIEËN

  • blog
  • nieuws
© 2021 Pole Instructor Training