Wat leer je nou eigenlijk als je een opleiding tot paaldans docent volgt? Wij geven je graag 5 voorbeelden, lees maar mee. In willekeurige volgorde:
Dat je bovenrug het beste is in opzij buigen.
Als iemand het over de ‘bovenrug’ heeft, wordt over het algemeen de thoracale wervelkolom bedoeld. Dit is het gedeelte waar de ribben op aansluiten. Vanwege de vorm van de ruggenwervels is dit stukje ruggengraat het beste in lateroflexie. Dat is het opzij buigen van de rug, zoals je bijvoorbeeld doet als je opzij buigt in een Cupid. De thoracale wervelkolom kan een beetje roteren (draaien om zijn eigen as) en heeft maar heel weinig flexie (naar voren buigen) of extensie (naar achteren buigen).
Dat een warming-up ervoor zorgt dat je lekker koel blijft.
Klinkt tegenstrijdig, maar verrassend genoeg zorgt een warming-up ervoor dat je je lichaam beter koel kunt houden. Dit komt onder andere door zweet wat verdampt op je huid. Ook worden je bloedvaten wijder, waardoor je meer warmte verliest. Als je dit koelingssysteem alvast opgestart hebt tijdens je warming-up, blijf je beter koel tijdens je work-out!
Dat een push-up eigenlijk een wedstrijdje met de aarde is.
De derde wet van Newton stelt dat krachten nooit alleen voorkomen, maar altijd in paren. Een kracht produceert tegelijk een kracht die gelijk èn tegenovergesteld is.
Als jij tegen de grond duwt tijdens een push-up, duwt de grond even hard terug in de tegenovergestelde richting. Aangezien de aarde net ‘ietsje’ groter is dan jij, versnel jij wel en de aarde niet. Of nou ja, verwaarloosbaar. Hoe dan ook, dit wedstrijdje verlies je. Gelukkig wordt je er wel sterker van.

Mocht je het je afvragen.
Hoe een wipwap werkt.
Misschien geeft het flashbacks naar de middelbare school, maar ook wij gebruiken de klassiek wipwap om de werking van hefbomen duidelijk uit te kunnen leggen. Hefbomen komen we veel tegen in het paaldansen. Met een hefboom kun je met minder kracht een groter gewicht tillen – yay! Of juist met héél veel onnodige kracht weinig gewicht tillen – iets minder yay. Super handig dus om te weten hoe dit werkt!
Dat mensen liever niet horen wat er fout gaat.
Ok, deze zal niet echt als een verrassing komen… je krijgt zelf waarschijnlijk ook liever complimentjes. Toch is het als docent verleidelijk om tegen een leerling te zeggen “je spant je buikspieren niet genoeg aan” of “je wiebelt nog teveel”. Het is een mooie uitdaging om daar bij jezelf op te letten. Focus bij het geven van je feedback op positieve, actiegerichte cues. Met andere woorden: vertel ze de ‘dos’ in plaats van de ‘dont’s’.
Dat was ‘m! Vijf (super random) voorbeelden uit onze Pole Instructor Foundations opleiding. Wist jij ze allemaal al?
Ben je nou nieuwsgierig geworden naar hoe onze opleidingen eruit zien? We hebben van de Pole Instructor Foundations een speciale inkijkversie, waarbij je gratis snippets van de training kunt inzien.

                    
Comments are closed.